Friday 15 March 2013

sahabat...


 Assalamualaikum
بسم الله الرحمن الرحيم

Ini first time saya membuat blog.
Pada first entry saya ni, saya ingin berkongsi dengan semua tentang SAHABAT. Seperti yang kita sedia maklum, Sahabat merupakan insan yang sangat rapat dengan kita selain dari keluarga. Dengan sahabat jugalah kita berkongsi kisah suka dan duka yang dihadapi. Sahabat yang baik merupakan orang yang sangat kita percaya. Namun, di kala ini terdapat juga yang sewenang wenangnya mengambil kesempatan terhadap sahabat sendiri. Maka,hubungan dalam persahabatan perlulah dijaga untuk mengekalkan hubungan persahabatan yang telah terjalin.



Dalam islam sendiri ALLAH S.W.T menggalakkan kita bersahabat,berteman,berkasih antara kita dan sebab itulah ALLAH menjadikan kita berbilang kaum dan warna kulit agar kita dapat saling kenal dan hormat-menghormati.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eLiyiabg5oQ

Ini dapat dibuktikan melalui firman ALLAH:

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal."
(surah al-Hujurat [049] ayat 13)



http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ZQR-gr0EGHM

Oleh itu,kita perlulah sentiasa ikhlas dalam menjaga hubungan persahabatan.Kita juga perlulah sentiasa bijak dalam memilih sahabat yang sentiasa mengingatkan kita kepada ALLAH S.W.T dan juga yang boleh membawa kita kepada keredhaan ALLAH S.W.T.

1 comment: